e-facturatie!? wat is dit en wat zijn de voordelen?
E-facturatie, kort voor elektronische facturatie, is een digitaal proces waarbij facturen in een elektronisch formaat worden verstuurd, ontvangen en verwerkt. In tegenstelling tot traditionele papieren facturen worden e-facturen elektronisch gegenereerd, verzonden en verwerkt, wat de efficiëntie verhoogt en menselijke fouten minimaliseert. Met e-facturatie kunnen bedrijven hun factureringsprocessen automatiseren en stroomlijnen, waardoor ze kosten kunnen besparen en de doorlooptijd van facturen kunnen verkorten.
Hoe kan ik me hierop voorbereiden ?
De verplichting bestaat al voor facturen die bestemd zijn voor overheidsinstanties (b2g) en wordt door bepaalde bedrijven al toegepast. Een soepele transitie tegen 2026 is essentieel, aangezien momenteel slechts 15% van de facturen elektronisch wordt verstuurd in het gestructureerde, op Europees niveau geharmoniseerde Peppol-formaat.
Voor organisaties die nog niet over de juiste software beschikken, zijn er tools op de markt om al hun inkomende en uitgaande facturen te koppelen en te verwerken, en dat tegen zeer concurrerende prijzen.
Nu actie ondernemen is de boodschap, zo bent u verzekerd van een soepele transitie zonder kopzorgen. Door op de deadline te anticiperen kunnen bedrijven hun facturatiestromen inventariseren en uitvoerig bekijken, zich aanpassen aan de nieuwe normen en een vlotte transitie naar elektronische facturatie bewerkstelligen.
Elektronische facturatie is dus zeker geen extra beperking, wel een kans om de digitale transitie te versnellen en de administratieve lasten voor bedrijven te beperken.
e-facturatie en Peppol. wat is Peppol ?
PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online) is een netwerk dat interoperabiliteit biedt voor elektronische documentuitwisseling tussen bedrijven, met name in het kader van e-procurement en e-commerce binnen de Europese Unie en daarbuiten. Het doel is om gestandaardiseerde processen te bevorderen en de efficiëntie te verhogen door het elimineren van handmatige processen en het verbeteren van de nauwkeurigheid en snelheid van transacties.
Het PEPPOL-netwerk werkt op basis van een set van standaarden, protocollen en specificaties die ervoor zorgen dat elektronische documenten zoals orders, facturen en leveringsbonnen op een gestandaardiseerde en veilige manier kunnen worden uitgewisseld tussen deelnemende organisaties. Deze standaarden omvatten onder andere het gebruik van een gecodeerd formaat voor documenten (zoals UBL) en het gebruik van beveiligde communicatieprotocollen.
Om deel te nemen aan het PEPPOL-netwerk, moeten organisaties zich aansluiten bij een Access Point, dat fungeert als een gateway tussen hun interne systemen en het PEPPOL-netwerk. Het Access Point zet elektronische documenten om naar het PEPPOL-formaat en zorgt voor veilige verzending en ontvangst van berichten tussen de deelnemende partijen.
Wanneer een bedrijf een elektronisch document wil verzenden naar een handelspartner die ook is aangesloten op PEPPOL, wordt het document via het eigen Access Point verzonden naar het Access Point van de ontvanger. Het ontvangers-Access Point zorgt ervoor dat het document wordt afgeleverd bij de juiste ontvanger in het juiste formaat. Deze hele uitwisseling vindt plaats via beveiligde verbindingen om de vertrouwelijkheid en integriteit van de gegevens te waarborgen.
In essentie maakt PEPPOL elektronische handel eenvoudiger, efficiënter en veiliger door gestandaardiseerde processen en beveiligde communicatie te bieden tussen deelnemende organisaties.
e-facturatie met odoo en Benebas
Odoo biedt krachtige e-facturatiemogelijkheden en integratie met het PEPPOL-netwerk, waardoor bedrijven elektronische facturen efficiënt kunnen genereren, verzenden en ontvangen.
Met Odoo kunnen gebruikers eenvoudig facturen maken en versturen in verschillende formaten, zoals UBL, en deze rechtstreeks vanuit het systeem verzenden. De integratie met PEPPOL biedt extra voordelen, zoals veilige documentuitwisseling met partners die ook zijn aangesloten op het netwerk, naleving van internationale normen en regelgeving, en verbeterde traceerbaarheid en rapportage van facturatieactiviteiten.
Odoo maakt e-facturatie eenvoudig, efficiënt en compliant, wat resulteert in een gestroomlijnd facturatieproces en verbeterde zakelijke efficiëntie.
Benebas geeft graag uitleg en begeleiding aan jou en je organisatie over de implementatiemogelijkheden en zo op de meest efficiënte wijze aan de verplichtingen rond e-facturatie te voldoen. We belichten ook graag verdere verbeteringen in je processen voorafgaand aan het factureren... zo ben je wettelijk in orde en verbeter je de efficiëntie van je organisatie !
Neem contact op met Wouter over de mogelijkheden voor jou en je organisatie !